Haridwar! - Reisverslag uit Haridwār, India van Marieke Holl - WaarBenJij.nu Haridwar! - Reisverslag uit Haridwār, India van Marieke Holl - WaarBenJij.nu

Haridwar!

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

29 September 2012 | India, Haridwār

Namaste!

Even snel een berichtje vanuit Haridwar. Ik zit namelijk in een rokerig internetcafe en begin het al een beetje benauwd te krijgen...

De treinreis naar Haridwar was geweldig! Het duurde "maar" 5,5 uur, dus dat was een goede oefening voor de langere reizen die nog komen.

De trein zal vol met een half dorp in de buurt van Ujjain, het beginpunt van deze trein. Ze waren met zijn allen op pelgrimstocht en toen ik in de trein stapte waren zij al meer dan 24 uur onderweg. Ze hielden zich niet echt aan hun zitplaatsen, dus op mijn plek lag al iemand te slapen. Uiteindelijk vond ik een krap plekje en na een uurtje wat het wat ruimer, omdat de conducteur iedereen terugstuurde naar hun eigen coupe. Ik had het bovenste bed van een 2-persoonsstapelbed, maar daar was geen raam en ik hoefde niet te slapen. Ik heb daarom de hele weg bij mijn onderbuurman op bed gezeten.

Het was heel gezellig, hij stopte me vol met koekjes, nootjes en drinken en we hebben heel veel gekletst. Op een gegeven moment begon een groep vrouwen te zingen en dat hebben ze 2 uur lang volgehouden, geweldig!

De trein was keurig op tijd en dat komt vooral doordat er bij veel stations een stop van een half uur of nog langer ingepland is. Als een trein dus een kwartier vertraging heeft, dan blijft hij op die stations iets korter staan en rijdt hij ineens weer op schema. Misschien ook iets voor de NS?

De eerste kennismaking met Haridwar was overweldigend. Ik had op de kaart gezien dat mijn hotel op loopafstand van het station was, maar ik verdwaalde al vrij snel. In plaats van een kwartiertje ben ik 1,5 uur onderweg geweest. Haridwar is chaotisch en er waren allerlei religieuze optochten met muziek en dans. Bij veel van zulke optochten werd met gekleurd poeder gegooid. Op zich zou ik het niet erg vinden om doelwit te worden, maar niet met al mijn bagage en zonder hotel...
Ik probeerde al die optochten dus strategisch te omzeilen, waardoor ik nog verder verdwaalde. Op een gegeven moment kon ik niet meer om zo'n optocht heen en er kwam een vrouw naar me toe. Ik dacht dat ik nu de klos was, maar ik kreeg alleen maar een handvol gepofte rijst van haar.
Na 3 keer de weg vragen (waarvan 1 persoon me totaal de verkeerde kant op stuurde) en 2 keer bellen met het hotel was ik er eindelijk. Toen merkte ik pas dat ik helemaal doorweekt was van het zweet...
Wijze les: voortaan niet meer met al mijn bagage lopend op zoek naar mijn slaapplaats...

Ik heb op die zwerftocht al wel veel van Haridwar kunnen zijn, wat een fantastische stad! Iedereen komt hier om religieuze redenen, wat voor een bijzondere sfeer zorgt. Er lopen veel baba's in het oranje rond, die mij vaak vriendelijk begroeten of zegenen. Ik ga er in ieder geval van uit dat ze dat doen, want ze kijken er heel aardig bij...
Iedere avond is er arati aan de Ganges, een ceremonie waarbij offers aan de godin Ganga worden gebracht. Ik heb daar gisteren al wat van gezien, maar was intussen nog hard op zoek naar mijn hotel. Vanavond nog maar een keer rustig bekijken.

Mijn hotel is simpel, doet een beetje denken aan mijn vaste hotel in Bangalore, maar dan nog net iets minder schoon. Maar het is prima voor nu, vlak bij de rivier en heel goedkoop. Voor 3 nachten betaal ik hier nog minder dan ik voor 1 nacht in Delhi heb betaald. En dat was omgerekend ook maar 40 euro...

Dat was het weer, ik ga de stad verder bekijken!

Groetjes, Marieke

  • 29 September 2012 - 09:30

    Suzanne:

    Wat een mooi verslag! Wat fijn om zo vaak iets van je te horen.
    ps: wist je wel hoe lief ik Haridwar kan uitspreken?

  • 29 September 2012 - 10:33

    Trees:

    En dit was een kort verslagje.... We kunnen ons dus voorbereiden op heel veel leesplezier.
    Je zit er dus al lekker middenin!

  • 29 September 2012 - 18:56

    Suzan:

    Ha Marieke,

    Leuk om te lezen dat je het al naar je zin hebt in India!
    De CD van Jai Uttal is erg mooi. Dankjewel.
    Daarmee kan ik me ook een beetje in Indiase sferen begeven.
    Geniet van Haridwar!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Eindelijk weer terug naar India... Terug naar de ashram en terug naar (een) oude bekende(n)... Namaste!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 173
Totaal aantal bezoekers 38560

Voorgaande reizen:

27 September 2012 - 03 November 2012

India 2012

16 Juli 2008 - 30 Augustus 2008

India 2008

17 November 2007 - 15 December 2007

Suriname 2007

02 Januari 2007 - 15 April 2007

India 2007

29 Januari 2006 - 13 Juli 2006

India 2006

Landen bezocht: