Ongemakken en een religieus dagje - Reisverslag uit Bangalore, India van Marieke Holl - WaarBenJij.nu Ongemakken en een religieus dagje - Reisverslag uit Bangalore, India van Marieke Holl - WaarBenJij.nu

Ongemakken en een religieus dagje

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

20 Juli 2008 | India, Bangalore

Namaskar!

Ik raak langzaam meer ingeburgerd in India. Ik loop niet meer zoveel als een zombie rond en ga het hier zelfs leuk vinden. De afgelopen dagen heb ik vooral gevuld met lange wandelingen (Ashley verklaart me voor gek dat ik overal lopend heen ga) en riksharitjes door smalle, overvolle straatjes met overal mensen, honden, koeien, ratten, afval, tempels, gaten in de weg, starende mensen, herrie, enz. Eigenlijk is Bangalore best grappig... Ik merk dat ik nu veel minder gefrustreerd ben dan de vorige jaren. Ik maak me niet meer druk om rikshachauffeurs die een omweg nemen om een paar rupees extra te verdienen, als ik geen riksha kan vinden, dan ga ik gewoon lopen en kom ik een uur later, en opdringerige straatverkopers poeier ik vriendelijk glimlachend af.

De kamer van Ashley heeft 2 grote problemen, die eigenlijk problemen van India in het algemeen zijn: stroom en water. 's Avonds rond 7 uur, als het net donker is, valt standaard de stroom uit en dat duurt dan een half uur tot 3 uur. En hoewel het regenseizoen is, regent het nauwelijks en is er een groot watertekort. In veel wijken is het water gewoon afgesloten. Ashley krijgt in principe iedere ochtend en avond een paar minuten water, hoewel dat niet altijd gebeurt. De kranen staan altijd open en zodra we water horen stromen, vullen we alle emmers die we kunnen vinden en als de emmers vol zijn en het water nog steeds stroomt (wat eigenlijk nauwelijks voorkomt), kunnen we de afwas doen en wat kleren wassen. Maar het went wel en ik besef weer eens wat een luxe het is als er gewoon water uit de kraan stroomt wanneer je het nodig hebt...

Gisteren heb ik weer eens kennis gemaakt met de vele religies in India. 's Morgens was er een festival in de tempel naast het huis, met heel veel mensen, muziek, vuurwerk en een soort processie. Vanuit het raam had ik een heel mooi uitzicht.
's Middags nam ik een riksha naar het drukke winkelcentrum. Toen we er bijna waren, vroeg de chauffeur of hij me een paar straten verderop mocht afzetten. Hij legde uit dat hij moslim was en dat het bijna tijd was voor zijn gebed en als hij het centrum in zou rijden, waar het vreselijk druk was, dan zou hij niet op tijd weg kunnen komen. Hij heeft me 10 keer bedankt toen ik zei dat ik wel zou lopen en ook 10 keer zijn excuses aangeboden (vorig jaar zou ik nog heel geirriteerd hebben gevraagd waarom hij dat niet had gezegd toen ik in de riksha stapte en zei dat ik naar MG Road wilde...).
's Avonds ben ik met Ashley naar het optreden van de band van een vriend van hem geweest, christelijke rock met Indiaas accent, een erg aparte ervaring... Daarna gingen we naar het verjaardagsfeestje van een andere vriend. Het uitgaansleven in Bangalore sluit om half 12 al, dus de echte feestjes zijn bij mensen thuis. Het feest was op het dak van een huis, waar een primitieve BBQ stond, die de mannen na 3 uur met veel benzine eindelijk aan gekregen hadden. We hadden van tevoren al gegeten, omdat Ashley al vermoedde dat er alleen maar vlees te eten zou zijn, en dat was ook zo. Er was kip, schaap, en zelfs rundvlees en varkensvlees. Die laatste twee zijn hier nauwelijks te krijgen, omdat de koe heilig is en het varken onrein, maar de mannen hadden hun adresjes. Aan de ene kant van de stad konden ze ergens rundvlees krijgen en aan de andere kant van de stad varkensvlees.
Die vrienden van Ashley zijn allemaal christelijk, voor een groot deel zevendedagadventisten, maar daar was weinig van te merken. Er werd enorm veel alcohol gedronken (mogen 7e dag adventisten niet), gevloekt en toen ze hoorden dat ik uit Nederland kwam, kwamen er heel veel stoere verhalen over hun ervaringen met jointjes en magic mushrooms. Maar om 5 uur 's morgens vertrokken veel mensen, want die moesten om 7 uur in de kerk zitten...
We sliepen met 20 mensen in de woonkamer, waar de helft wilde slapen en de helft videogames wilde spelen, wat niet helemaal goed samenging.
Het was heel gezellig, maar ik merk wel dat zo'n nacht zonder slapen niet echt bevorderlijk is voor mijn jetlag...

Tot snel!

Liefs, Marieke

Ps. Bijna vergeten: ik heb een Indiaas telefoonnummer: 0091-9945951972

  • 20 Juli 2008 - 10:09

    Ted En Trees:

    Nou, het lijkt inderdaad, alsof je al aardig bent ingeburgerd..met feesten tot diep in de nacht aan toe! Veel plezier verder!

  • 20 Juli 2008 - 19:53

    Suzan:

    Hoi Marieke
    Fijn om te lezen dat je alweer een beetje gewend bent aan India. Mijn vrije week is bijna voorbij en morgen mag ik weer aan het werk :( Veel plezier in zonnig India!
    Groetjes, Suus.

  • 22 Juli 2008 - 19:19

    Jasper En Sandra:

    Hoi,

    Fijn dat je het weer naar je zin hebt! Nog bedankt trouwens voor je fair trade-pakket, het is erg lekker (vooral de chutney :-D)
    Komen er nog foto's??? haha...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Eindelijk weer terug naar India... Terug naar de ashram en terug naar (een) oude bekende(n)... Namaste!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 140
Totaal aantal bezoekers 38545

Voorgaande reizen:

27 September 2012 - 03 November 2012

India 2012

16 Juli 2008 - 30 Augustus 2008

India 2008

17 November 2007 - 15 December 2007

Suriname 2007

02 Januari 2007 - 15 April 2007

India 2007

29 Januari 2006 - 13 Juli 2006

India 2006

Landen bezocht: