Ontsnapt! - Reisverslag uit New Delhi, India van Marieke Holl - WaarBenJij.nu Ontsnapt! - Reisverslag uit New Delhi, India van Marieke Holl - WaarBenJij.nu

Ontsnapt!

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

15 Augustus 2008 | India, New Delhi

Om Namah Shivaya!

Even een berichtje, zodat jullie je geen zorgen hoeven te maken. Ik ben nog steeds in Neyyar Dam. Ik zou vandaag uit de ashram vertrekken, maar ik blijf een paar dagen langer. Ik heb niet zo'n behoefte meer om te reizen, dus ik blijf gewoon hier en ga eind volgende week terug naar Bangalore. Ik weet nog niet precies hoe, de treinen zijn volgeboekt, vliegen is nogal duur en bussen zijn niet zo prettig, zeker niet als je er 20 uur in moet zitten... Ik ga er even over nadenken en een plan maken...

Intussen geniet ik hier. De ashram is veranderd, veel nieuwe gebouwen, nieuwe mensen, maar dezelfde sfeer. Ik voel me hier thuis en het idee om hier een keer terug te komen en voor langere tijd (een half jaar of een jaar) te blijven is weer opgekomen. Geen zorgen, ik kom over 2 weken gewoon naar huis, ga mijn scriptie eindelijk afmaken, werken, aan mijn opleiding bij Saswitha beginnen, maar ooit kom ik hier terug.

Mijn cursus van 2 weken is net afgelopen. Het was behoorlijk intensief. Twee weken lang een vol programma van 6 uur 's morgens tot 10 uur 's avonds, behoorlijk zware asana-lessen (wat ze hier beginnerslessen noemen kan in Nederland doorgaan voor gevorderdenlessen), filosofische lectures, geweldige puja's in de Devi-tempel, twee keer per dag satsang met meditatie, chanten en een lezing en gisteren als verrassing een praatje van Swami Mahadevananda, de Acharya (hoge baas) van de Sivananda ashrams en centra in India. Het gerucht ging wel dat hij in de ashram was, sommigen (waaronder ik) hadden een glimp van hem opgevangen, maar hij liet zich nauwelijks zien in het publieke deel van de ashram. Totdat hij gisteren ineens tevoorschijn kwam om met ons te praten. Het was indrukwekkend en leerzaam. Het is een geweldige man die diepfilosofische thema's heel eenvoudig en met humor kan brengen.

Wat betreft de asana-lessen: ik begon nogal overmoedig in de gevorderdenklas ("ik ben hier al eerder geweest, ik ken alle asana's en bovendien ga ik een docentenopleiding volgen, dus moet ik die gevorderdenklas toch wel aankunnen"), maar na 2 dagen begonnen mijn lichaam en geest zwaar te protesteren... Het gevolg was dat ik in de les nauwelijks meer meedeed en uiteindelijk overstapte naar de beginnersklas, waar ik me meteen een stuk prettiger voelde. En het tempo lag daar hoog, dus al snel bood de beginnersklas meer dan voldoende uitdaging... We deden bijvoorbeeld als opwarming 6 rondes zonnegroet (dus eigenlijk 12 zonnegroeten) in een moordend tempo en daarna moest de echte les nog maar beginnen...
De resultaten van 2 weken 4 uur asana's per dag: ik kan de kopstand (met vallen en opstaan...), ben een stuk leniger geworden, mijn linkerheup is verbazingwekkend flexibel geworden, mijn rechterheup zit om de een of andere reden helemaal vast en schiet regelmatig op slot en houdingen waarvoor je je onderrug nodig hebt (locust: op je buik liggen en dan je benen zo hoog mogelijk optillen) zijn helemaal dramatisch. Lijkt misschien een beetje een mager resultaat, maar ik ben er heel blij mee en heb het gevoel dat ik nu veel beter begrijp hoe mijn lichaam in elkaar zit en waar ik aan moet werken. Een les die ik hier geleerd heb is: de asana's waartegen je de meeste weerstand voelt, zijn vaak de asana's die het best voor je zijn...

Meer resultaten: ik ben kalm en rustig. Ik ben nu even uit de ashram, in een druk internetcafe (de eerste keer dat ik weer echt buiten ben in twee weken), maar die drukte stoort me niet en dringt eigenlijk nauwelijks tot me door.

Ik ga weer terug naar de ashram, nog een paar dagen op mijn kop staan, mediteren, chanten, mijn onderrug losmaken en ontzettend gezond eten.

Nog een laatste opmerking over dat gezonde eten (dat ik altijd aan iedereen mag serveren als mijn karma yoga): dat heeft een geweldig effect op je lichaam. Vorige keer gebeurde het al en nu weer (en ik was niet de enige die dit merkte). De eerste paar dagen ga je enorm zweten en stinken, alsof je lichaam allerlei gifstoffen naar buiten aan het werken is. Maar na een paar dagen merk je dat je lichaamsgeur verandert en uiteindelijk verdwijnt. Je zweet nog wel, maar stinkt niet meer. Mijn deodorant is al een paar dagen op, maar ik ruik de hele dag fris, zelfs na een zware asana-les (ik heb in ieder geval nog geen klachten gehad...). Dat zegt geloof ik wel iets over het eten dat we normaal gesproken naar binnen werken...

Ik ga weer terug naar de rust!

Liefs, Marieke

Om Shanti Shanti Shanti

  • 16 Augustus 2008 - 08:41

    Marianne :

    Heej Mariek,
    Ow, dat klinkt allemaal fijn..!! Super dat je het zo naar je zin hebt!! Ik ben echt blij voor je!
    Hier ook alles prima, gewoon weer aan de slag, ook best leuk... :P
    Geniet er nog van en tot horens!! gr. Marianne
    ps. over die voeding wil ik nog wel eens meer horen!!

  • 18 Augustus 2008 - 14:03

    Suzan:

    Ha ha! Ik dacht al dat je twee weken te kort zou vinden ;) Hier is de intro net begonnen en ik mag al de hele dag genieten van de afschuwelijke muziek die ze draaien op de intromarkt hiernaast... Veel plezier nog tijdens je extra dagen ashram. Liefs, Suzan

  • 23 Augustus 2008 - 20:04

    Netty Hans:

    Marieke
    We wensen je nog een gezellige week.En rustig aan.Een goede reis terug.
    Veel groeten van ons

    Groetjes Netty Hans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Eindelijk weer terug naar India... Terug naar de ashram en terug naar (een) oude bekende(n)... Namaste!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 38560

Voorgaande reizen:

27 September 2012 - 03 November 2012

India 2012

16 Juli 2008 - 30 Augustus 2008

India 2008

17 November 2007 - 15 December 2007

Suriname 2007

02 Januari 2007 - 15 April 2007

India 2007

29 Januari 2006 - 13 Juli 2006

India 2006

Landen bezocht: