Goeroe Marieke in God's own country - Reisverslag uit Kochi, India van Marieke Holl - WaarBenJij.nu Goeroe Marieke in God's own country - Reisverslag uit Kochi, India van Marieke Holl - WaarBenJij.nu

Goeroe Marieke in God's own country

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

12 Oktober 2012 | India, Kochi

Namaskaram!

Kerala wordt gepromoot als "God's own country" en daar komt het inderdaad wel in de buurt... Ik heb de afgelopen dagen genoten van Kochi en omgeving.

Omdat ik hoorde dat sommige mensen het erg leuk vinden om te horen wat er allemaal niet leuk is: er zijn hier enorm veel muggen en ik word constant lekgestoken.

En dan nu het verhaal over wat er allemaal zo leuk is: ik heb de afgelopen dagen heerlijk gegeten, goed geslapen en veel groen gezien. Ik ben 2 keer naar een Kathakali voorstelling geweest, een traditionele dans/drama-vorm van Kerala. Het was geweldig (vandaar dat ik dus een tweede keer ben gegaan). Van tevoren kon je toekijken hoe de acteurs hun ingewikkelde make-up deden, mooi om te zien.

Een jongen die in mijn homestay werkt, Xavier, heeft me een keer 's avonds uitgenodigd bij hem thuis. Zijn moeder maakte de beste thee die ik tot nu toe geproefd heb en Xavier wilde bewijzen dat hij heel goed kon zingen, dus hij haalde de karaoke-set erbij. En inderdaad, het was heel goed.

Xavier heeft een opleiding tot gids gevolgd en wil nu graag mensen rondleiden. Hij heeft me meegenomen naar mooie watervallen in de heuvels. Hij is een goede gids, maar moet alleen nog wel leren om duidelijk aan te geven hoe lang een reis duurt. Hij zei dat het een uur tot 1,5 uur zou zijn, maar we zijn drie uur onderweg geweest. En drie uur achterop een scooter wordt op een gegeven moment een beetje ongemakkelijk...
Maar met een paar chai-stops onderweg was het wel vol te houden, de watervallen waren mooi en het was fijn om in de groene heuvels te zijn, na de drukke steden in het noorden.

Gisteren heb ik op een boot door de backwaters gevaren. De backwaters zijn een gebied met veel water en 27 eilanden, waarvan er op dit moment 1 te koop staat. Ik heb er even over nagedacht, maar ik denk dat ik op dit moment nog net iets teveel verplichtingen in Nederland heb om een eiland in Kerala te kunnen kopen...
Het was prachtig: water, palmbomen, kleine dorpjes. We zagen vissers die in het water doken en met hun blote handen vissen vingen.

De gids tijdens de boottocht was erg onder de indruk toen hij hoorde dat ik yogadocent ben. Hij vertelde iedereen dat hij vond dat ik zulke bijzondere ogen heb en hij dacht volgens mij dat mijn blauwe ogen een teken zijn dat ik verlicht ben. Ik opperde dat dat misschien gewoon kwam doordat ik in Europa geboren ben, maar volgens hem betekenden deze ogen iets anders...
Op een gegeven moment werd het een beetje ongemakkelijk: hij beschouwde me zo ongeveer als zijn goeroe, wilde me van alles vragen over yoga en wil graag vanavond of morgen nog met me afspreken om over yoga te praten. Ik geloof dat ik mijn eerste volgeling inmiddels gevonden heb...

Vandaag hoef ik helemaal niets meer. Ik ben vanmorgen nog even naar de joodse wijk geweest, maar kwam er toen achter dat alles wat ik daar wilde zien op vrijdag gesloten is. Het was wel leuk om in die wijk rond te dwalen. Er was veel bedrijvigheid rondom de specerijenhandel en tussen de uitlaatgassen door rook het af en toe inderdaad naar allerlei specerijen. Op een gegeven moment veranderde dat in een vislucht en toen wist ik dat ik weer terug was in "mijn" wijk...

Vanavond neemt Xavier me mee naar een tempel in de heuvels. Morgen neem ik de bus naar Alleppey en zondag zit ik dan de hele dag op de boot van Alleppey naar Kollam om even helemaal tot rust te komen voordat ik maandag de ashram in ga. Ik heb inmiddels al twee mensen ontmoet die ook naar de ashram ga, leuk om hen daar weer tegen te komen.

Vanaf maandag is er dus radiostilte; dan ben ik 2 weken niet telefonisch bereikbaar en zal ik waarschijnlijk ook geen internet gebruiken.

Groetjes, Marieke

  • 12 Oktober 2012 - 16:42

    Suzan:

    Ik vind het veel leuker om te lezen wat er allemaal wel leuk is aan India, dus ga zo door!

  • 12 Oktober 2012 - 18:46

    Trees:

    Gadver.... straks 2 weken lang geen verhalen meer van jouw... Zelfs Bertha leest ze allemaal. Iedere avond leest en herleest ze jouw avonturen!

  • 12 Oktober 2012 - 18:47

    Trees:

    Taalfoutje in mijn vorige reactie: zoek de fout!

  • 12 Oktober 2012 - 22:48

    Plukkie:

    Pluk vindt dat het luisteren naar karaoke ook wel onder watch-me-suffer valt hoor. Pluk is ook blij te lezen dat Zaza blijkbaar in "Kochi" zit, want Pluk had * K'ching!* verstaan. Nu zal hij Max en Willem vertellen waar Zaza echt is. Wilem zei al: " Maak dat je grootje wijs."

  • 12 Oktober 2012 - 22:48

    Plukkie:

    Pluk vindt dat het luisteren naar karaoke ook wel onder watch-me-suffer valt hoor. Pluk is ook blij te lezen dat Zaza blijkbaar in "Kochi" zit, want Pluk had * K'ching!* verstaan. Nu zal hij Max en Willem vertellen waar Zaza echt is. Wilem zei al: " Maak dat je grootje wijs."

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Eindelijk weer terug naar India... Terug naar de ashram en terug naar (een) oude bekende(n)... Namaste!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 197
Totaal aantal bezoekers 38531

Voorgaande reizen:

27 September 2012 - 03 November 2012

India 2012

16 Juli 2008 - 30 Augustus 2008

India 2008

17 November 2007 - 15 December 2007

Suriname 2007

02 Januari 2007 - 15 April 2007

India 2007

29 Januari 2006 - 13 Juli 2006

India 2006

Landen bezocht: