Een bus vol bakra's... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marieke Holl - WaarBenJij.nu Een bus vol bakra's... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marieke Holl - WaarBenJij.nu

Een bus vol bakra's...

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

25 November 2007 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal,

Ik moet het nu echt kort houden, of heel snel typen, want het internetcafe gaat zo sluiten. Morgen zijn ze gesloten en overmorgen vertrekken we naar het binnenland, dus dit is voorlopig mijn laatste bericht.

Gisteren hebben we voor de grap eens meegedaan aan een georganiseerd tripje. In het begin was het best gezellig. We zaten met 5 vrouwen in een busje met veel lekker eten en drinken onderweg. We hebben een rondleiding gekregen bij een vlinderkwekerij, waar we midden tussn hele mooie tropische vlinders stonden. Daarna zijn we naar Santigron gegaan, een marrondorp (marrons zijn afstammelingen van gevluchte slaven). In het begin leken we niet echt welkom te zijn, maar dat had er waarschijnlijk mee te maken dat sommige leden van onze groep meteen met hun camera's begonnen te zwaaien, terwijl marrons niet zo dol zijn op foto's omdat zij geloven dat hun ziel dan wordt afgenomen. Nadat we ons aan de kapitein van het dorp hadden voorgesteld, mochten we toch verder het dorp bezichtigen. Erg leuk om te zien hoe de mensen daar leven, maar ik vond onze medereizigers steeds irritanter worden. Ze wilden van alles en iedereen foto's en maakten die desnoods stiekem. Op een gegeven moment werden zelfs twee slapende kinderen in een hangmat in het vrouwenhuis (waar vrouwen wonen als ze ongesteld zijn) omringd door camera's...
Na Santigron zijn we naar Colakreek gegaan, een beek met colakleurig water. Niet echt bijzonder, maar wel grappig om een keer gezien te hebben. In het weekend zit het er vol met Surinamers die een dagje uit gaan, maar nu was er niemand.

Vandaag hebben we onze laatste inkopen gedaan voor onze trip naar het binnenland. Toen we in een buitensportzaak hangmatten en klamboes gingen kopen, werden we eerst door een paar mannen vierkant uitgelachen toen we vertelden dat we op eigen houtje de jungle in zouden gaan. Maar nadat we een tijdje met ze gepraat hadden, zei 1 van hen dat hij toch wel dacht dat het goed zou komen... Wij hebben er in ieder geval vertrouwen in. Maandag vertrekken we. We gaan eerst met de bus naar Brownsberg, een vrij toeristische plek, en daarna naar Atyoni, waar vandaan we met bootjes verder zullen reizen.

Als ik nog tijd heb, dan zal ik nog wat foto's plaatsen. Er staan er al een paar bij mijn vorige 2 berichten. Mochten jullie je afvragen wat er met mijn haar gebeurd is: Suzan heeft het voor me afgeknipt.

Tot over ongeveer 2 weken!

Liefs, Marieke

• 25 November 2007 - 10:18

Veerle:

Heej Marieke,

Leuk om te lezen weer. Veel plezier in Suriname.
    Als je weer thuis bent, maar weer eens afspreken.

Kus, Veerle

• 26 November 2007 - 13:14

Nienke:

Hey Marieke, tja ik heb je al gesproken. Ik wilde alleen nog zeggen dat ik je haar erg leuk vind staan!
    Groetjes en veel plezier in de jungle.