Korte update... - Reisverslag uit Bangalore, India van Marieke Holl - WaarBenJij.nu Korte update... - Reisverslag uit Bangalore, India van Marieke Holl - WaarBenJij.nu

Korte update...

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

11 Maart 2007 | India, Bangalore

Namaskar!

Even een wat korter berichtje, ik heb niet zoveel te melden. De afgelopen week ging het onderzoek heel moeizaam, we hebben maar 1 interview gehad. Sujatha heeft het heel druk met haar andere werk. Ze hebben me beloofd dat ze volgende week meer tijd heeft. Nou ja, desnoods schrijf ik mijn scriptie over mijn survey en alle achtergrondinformatie die ik intussen heb. Alle extra informatie die ik de komende weken nog kan verzamelen is mooi meegenomen.

Ik ben deze week wel weer 2 keer bij de tempel in Kadhadanakunte (1 van de spookdorpjes) geweest. Ingewikkeld verhaal, maar mijn lijst van arme families klopte niet helemaal en na wat veranderingen stond de swami van die tempel ineens op mijn lijst van mensen die geinterviewd moeten worden. Want naast swami is hij ook gewoon een arme boer. Dus we zijn 2 keer in de brandende zon naar de tempel gelopen, om vervolgens te ontdekken dat hij er niet was. De komende week proberen we het nog 1 keer. Die tempel is wel een hele fijne plek, ontzettend stil en mooi uitzicht.

Ik werd er gisteren weer even aan herinnerd hoe verschillend mensen me behandelen in Iddaludu en in de steden. Ik stapte in Shidlaghatta in de bus en voorin zat een oude vrouw die gebaarde dat ik naast haar moest komen zitten. Ik dacht toen nog dat ze gewoon aardig wilde zijn, zoals alle vrouwen in Iddaludu. Maar toen ik nog maar net zat, maakte ze het gebaar voor eten. In Iddaludu vragen mensen me op die manier of ik al gegeten heb (de normale manier om mensen te begroeten), dus ik zei "aitu" (ja). Maar dat was dus niet wat ze bedoelde... Ik was even vergeten dat hetzelfde gebaar in de steden meestal door bedelaars wordt gebruikt om duidelijk te maken dat ze geld willen om eten te kopen. Om het wat duidelijker te maken hield ze haar hand op en begon ze aan mijn arm te trekken... In Iddaludu ben ik de interessante buitenlander die de moeite heeft genomen om helemaal uit Nederland naar hun dorp te komen. Het voelt echt alsof ik te gast ben in het dorp en het hele dorp zijn best doet om mijn verblijf zo aangenaam mogelijk te maken. Maar buiten Iddaludu ben ik gewoon een rijke toerist en ben ik alleen interessant vanwege mijn geld...

Morgen weer naar Iddaludu, ik ben benieuwd wat ik nog kan doen in de komende 4 weken...

Bedankt voor jullie leuke berichtjes, ga vooral zo door!

Liefs, Marieke

• 12 Maart 2007 - 10:39

Nienke:

Succes met de laatste weken. Hopelijk ben je dan tevreden met de data die je hebt kunnen verzamelen. Je hebt geluk dat het in Nederland al zo vroeg warm weer wordt. Dan is de overgang van daar naar hier straks niet zo groot. Veel plezier nog! Groetjes ook van Jarno en Matthias