Thuis... - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Marieke Holl - WaarBenJij.nu Thuis... - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Marieke Holl - WaarBenJij.nu

Thuis...

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

12 Oktober 2006 | Nederland, Nijmegen

Lieve mensen,

Nog even een laatste bericht om het avontuur af te sluiten... Ik ben inmiddels alweer een paar maanden terug in Nederland. Erg fijn om iedereen weer te zien, maar het kost me wel moeite om weer te aarden in Nederland...

De laatste 10 dagen in de ashram waren geweldig! Er waren nog veel bekenden toen ik weer terug kwam en veel mensen bleken weddenschappen afgesloten te hebben over de vraag of ik nog terug zou komen... Omdat het zo lang duurde om mijn ticket te verlengen, dachten steeds meer mensen dat ik niet meer zou komen, maar 1 jongen bleef stug volhouden: "Believe me, Marieke is coming back"... De nieuwe yogacursus startte vlak nadat ik was teruggekomen, dus er waren ook veel leuke nieuwe mensen. De oude bekenden gingen langzaam weg, maar er bleven er nog een paar die net als ik moeite hadden om weg te komen uit de ashram...

We zijn een keer uitgenodigd voor de inwijding van de heilige beelden van een tempel in het dorp Neyyar Dam, vlakbij de ashram. Telkens wanneer de beelden moeten worden schoongemaakt (bijvoorbeeld na een overstroming) worden ze opnieuw ingewijd voordat ze in de tempel geplaatst worden, dit gebeurt meerdere keren per jaar. Was geweldig om mee te maken, alleen begrepen wij niet echt wat er allemaal gebeurde... Overal geluiden: trommels, schreeuwende mannen, joelende vrouwen, vuurwerk... Verschillende beelden werden rond het terrein van de tempel gedragen. We wisten gewoon niet waar we moesten kijken, dan stonden we bijvoorbeeld bij een beeld te kijken dat door een priester gezegend werd en dan kreeg je ineens een duw in je rug omdat je in de weg stond voor een andere priester die een ander beeld ronddroeg... Het was allemaal erg indrukwekkend...

De dag daarna maakten we met een grote groep van de ashram een uitstapje naar het zuiden. Onderweg kwamen we langs een mooie waterval in de Kodayar, een heilige rivier, bezochten we de Mahadeva tempel waar een speciale pooja voor ons gehouden werd, zag ik eindelijk een echte olifant en bezochten we een oud houten kasteel, Padmanabhapuram Palace. Uiteindelijk kwamen we aan in Kanyakumari, het zuidelijkste puntje van India. Hier zijn we naar een ontzettend mooie en ontzettend drukke Devitempel geweest. Toen nog even naar het strand, waar 3 zeeën samenkomen. Stonden de Canadese Natalie en ik te genieten van de zee, werden we ineens op onze schouder getikt: "Excuse me, madam". Of wij even met een enorme familie op de foto wilden...

's Avonds zijn we nog naar de mooiste tempel geweest die ik ooit gezien heb... De Sthanumalaya tempel in Suchindrum was heel indrukwekkend. Het oude deel is duizenden jaren oud en het "nieuwe" deel is honderden jaren oud. We kregen een geweldige rondleiding door de enorme tempel.

Wel grappig dat van mannen telkens werd verwacht dat zij hun bovenlijf ontblootten in de tempels, terwijl wij vrouwen onszelf juist zoveel mogelijk moesten bedekken...

Inmiddels ben ik dus weer in Nederland... Ik heb besloten mijn Master-onderzoek weer in India te doen, via IYD, dus eind december vertrek ik weer. Dan kan ik weer veel mensen opzoeken, misschien ben ik op tijd voor de bruiloft van Lavanya en na mijn onderzoek wil ik absoluut terug naar de ashram, zodat ik daarna uitgerust kan gaan beginnen aan mijn scriptie.

Dus over twee maanden zal ik weer volop gebruik gaan maken van deze site!

Liefs, Marieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Nijmegen

India 2006

Recente Reisverslagen:

12 Oktober 2006

Thuis...

29 Juni 2006

Nog 2 weken!

27 Juni 2006

Naar huis? Of...?

14 Juni 2006

Foto's!

13 Juni 2006

Stage voorbij!
Marieke

Eindelijk weer terug naar India... Terug naar de ashram en terug naar (een) oude bekende(n)... Namaste!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 38554

Voorgaande reizen:

27 September 2012 - 03 November 2012

India 2012

16 Juli 2008 - 30 Augustus 2008

India 2008

17 November 2007 - 15 December 2007

Suriname 2007

02 Januari 2007 - 15 April 2007

India 2007

29 Januari 2006 - 13 Juli 2006

India 2006

Landen bezocht: